Informatie Presentaties
Presentatie Aangifte / Veilig Publieke Taak
Ondanks dat we agressie en ongewenst gedrag tegenkomen tijdens ons werk betekent het niet dat ‘het er maar bij hoort’. Het is belangrijk dat we als hulpverlener grenzen stellen aan het ongewenste gedrag van de ander. Voor jezelf, maar ook voor de patiënt. Vooral als het een strafbaar agressie/geweldsincident betreft. Toch is het doen van aangifte niet iets waar we snel aan denken of overwegen.
Ondanks de vele initiatieven van de afgelopen 20 jaar om het aangifte doen als hulpverlener te stimuleren, is de aangiftebereidheid onder hulpverleners nog altijd erg laag. Om deze aangiftebereidheid te vergroten is het nodig te luisteren naar de drempels die de hulpverlener ervaart, maar ook te kijken naar het proces en hoe we dit samen effectiever en efficiënter kunnen vormgeven.
Na het volgen van deze lezing:
- Heb je inzicht in de drempels die hulpverleners ervaren bij het doen van aangifte;
- Weet je meer over het belang van het doen van aangifte en wat er nodig is om de meldings- en aangiftebereidheid te vergroten;
- Heb je kennis over het proces en wet- en regelgeving rondom aangifte doen als hulpverlener;
- Weet je wat je morgen al kan doen om het beleid en het proces te verbeteren.
Presentatie Omgaan met grensoverschrijdend gedrag / agressie
Ondanks dat we agressie en ongewenst gedrag tegenkomen tijdens ons werk betekent het niet dat 'het er maar bij hoort'. Omgaan met agressie of ander ongewenst gedrag is niet altijd even makkelijk. Toch is het belangrijk dat je wel grenzen stelt aan het ongewenste gedrag van de ander. Voor jezelf, maar ook voor de ander.
Tijdens een lezing over agressie / grensoverschrijdend gedrag maak ik gebruik van mijn ervaringen als (ggz)verpleegkundige, mijn bevindingen als cultuuronderzoeker (binnen de zorg (o.a. huisartsenpraktijken en ggz) en politie) en mijn vaardigheden als trainer.
Samen met een trainingsacteur zorg ik voor een interactieve lezing. Hierbij is aandacht voor:
- Inzicht in het effect van spanning (o.a. door zelf te ervaren = meer bewustwording);
- De vormen van agressie en wanneer welke interventie gewenst is (observerend leren en theatermodel = betrokkenheid deelnemers);
- Het belang van het uitdragen van een (gezamenlijke) norm (kennis / beleid / verplichtingen werkgever).
Er wordt altijd gebruik gemaakt van herkenbare situaties uit de praktijk(en) van de deelnemers, neergezet door een ervaren trainingsacteur met expertise zorg en veiligheid.
De handvatten zijn de volgende dag al meteen toepasbaar, zodat het werk, voor alle betrokkenen, weer wat veiliger wordt.
Verwacht zeker ook wat humor (leren mag immers ook leuk zijn) en zelfspot (niks menselijks is mij vreemd). De deelnemers worden uitgedaagd een aandeel te leveren en vragen te stellen (grotere kans op borging).
De duur van een lezing varieert van 45 min. tot 1,5 uur.